Emma Sharip Biz Boutique

Guest Book

Thursday, February 16, 2012

Wahai sekalian manusia! Makanlah dari apa yang ada di bumi yang halal lagi baik, dan janganlah kamu ikut jejak langkah Syaitan; kerana sesungguhnya Syaitan itu ialah musuh yang terang nyata bagi kamu.
Surah al-Baqarah: 168


hye darls. how are you? :D aku tgh xde kje when suddenly this topic klua pulak n aku mcm tros ckp "ok, why dont aku share dengan kamu2.." about what? well, aku rasa korang bole teka kan. mesti laa pasal makanan. hehe.

well, tadi tym lepak2 dengan ayah, kitorang bukak laa tv9. ada rancangan EJEN HALAL. so mcm2 laa yg dia tunjukkan. then aku nampak ade worker SUBWAY kena tanggalkan logo halal yang diorang gantung. so aku pon tweet laa



it was not my intention to get people respond sebab selalu tweet aku xde orang heran pon kan. sobsobsob. but i was wrong dis time. subway ade terlalu banyak peminat tegar. *tarik nafas dalam2 n here we go~~~

but first thing first, AKU BUKAN ALIM ULAMA YANG ADE PELAJARAN TINGGI TENGTANG HUKUM2 ISLAM. aku cuma beri pandangan. so kalau ade salah, sila tegurkan. :D

ade orang tye. SUBWAY MEMANG CONFIRM TAK HALAL KE?
honestly, i dont know. sebab selama aku hidup aku cuma tau sikit2 je bahan dia. kalau ambik ayam, ayamlah. kalau ambik tuna, tunalah. kalau ambik daging, daginglah. secara kasar nya, memang semua ni nampak halal. tapi akar umbi nya? AKU TAK TAU SAMA ADA AYAM TU DISEMBELIH CARA ISLAM ATAU TIDAK? kalau2 diorang perap ayam, aku tak tau diorang perap dengan ape. ade wine ke?

yes, aku sebut wine sebab i got a cousin yg quit kerja as chef dekat one restaurant dekat KLCC sebab diorang masak steak pakai wine. and kalau korang selalu tengok TOP CHEF, wine adalah penambah perisa macam ajinomoto or sos maggi kaler itam yg selalu abang2 burget tepi jalan guna. tambah wine dalam makanan adelah perkara normal utk diorang. but NOT US MUSLIMS.

ade orang cakap, takpe makan tuna. tuna ikan. semua ikan kan halal.
hmmmmm. its up to you. tapi macam aku cakap tadi, aku tak tahu details bahan2 yang diorang guna. dari segala macam sos yang kita bole pilih, honestly aku tak tau. kalau ade setitik bahan dari benda2 yang haram (like babi) makanan tu jadi haram. so, bila ade keraguan di situ, makanan tu dah jatuh hukum subhah bagi aku. sesuatu yg meragukan. n aku ingat ade satu dalil ni yg suruh kita menjauhi perkara2 subhah. (but im so sorry, aku tak dapat carik dalil tu..) aku pegang pada benda tu. sebab RASULLAH kan dah pesan, kita ditinggalkan dengan ALQURAN dan HADIS. RASULLAH dah janji kan, kita takkan sesat selama kita berpegang padanya. its as simple as that. easy.

++ aku kan belajar actuarial sc. mse sem 2 diploma adelah belajar pasal takaful sikit2. n aku belajar, ade 3 unsur yang bole menyebabkan sesuatu urusniaga menjadi haram. one of it is GHARAR or UNCERTAINTY. this is what we call apply what we have learn. wink* so same macam dalam hal ni, aku rasa uncertaity terhadap bahan2 yang dia pilih. more poyo is, there is probability diorang guna bahan yang haram. kan?

another thing is, ade yang comment "orang kedai cakap halal.." honestly, i was so upset bila orang bagi excuse yang macam ni. kenapa senang sangat kita tipu diri kita? kenapa dengan mudah nafsu kita menutup peluang akal untuk berfikir? haiih. my buahati selalu pesan, mencari yang halal adalah tanggungjawab diri sendiri. sebab apa yang kita makan akan jadi darah daging kita bukan cuma sampai mati, tapi sampai masa kita kena hisab. jadi sebagai seorang hamba yang tau diri tak sempurna, macam mana kita nak merayu masuk syurga kalau kita berdepan dengan SANG PENCIPTA dengan tubuh kotor kita?

dalam kes "orang kedai cakap halal.." ni aku rasa kamu2 pon boleh fikir. orang kedai tu orang yang kerja kat situ. yang dia kata halal tu sumber rezeki dia hari2. mahu tak mahu dia kena tipu. takkanlah bukak kedai dekat shah alam yang majoritinya penduduk melayu (islam) lepas tu bila muslim customer nak beli dia cakap "maaf kak, makanan kami tak ade sijil halal. jadi setakat ni kami cuma jual pada customer yang non-muslim sahaja.." kau gila? mana untung beb.

well, aku rasa cukup laa sampai sini. ambil masa kamu untuk fikir-fikirkan. till then.

p/s: sebelem RASULLAH pergi, jibril sempat berbisik "ya RASUL ALLAH, jangan takut. umatmu dulu yang akan masuk syurga sebelum umat nabi2 sebelummu.."

sekian. salam. :D