Emma Sharip Biz Boutique

Guest Book

Saturday, February 26, 2011

Each month the blood sheets down like good red rain..lalalalala


hye darls. untuk today's topic, aku telah dinasihatkan untuk menapis segala perkataan yang bakal keluar. hahahaha. nak kena jaga sensitivity orang ramai laa konon. especially kalau2 yang berminat nak baca entry ni adalah mereka2 yang bukan dari kaum hawa. so, kalau aku segan nak cakap, aku explain in english eyh. sebab biology dlu pon belajar in english kan. kira macam buat revision laa. haha. okey, mari bercakap tentang datang bulan setiap bulan. :D

kamu2 pon tau kan datang bulan tu ape kan. ade jugak orang panggil 'period', 'monthly cycle', 'aunt flo' atau bagi advanced sket 'menstruation'. aku pon tak tau kenapa mesti ade perkataan 'men' dalam 'menstruation'. lol. tapi semua perkataan tu sama je maksudnya. scientifically, menstruation means the shedding of the lining of the uterus (endometrium) accompanied by bleeding. x paham? ask your mum..haiiih

menstruation akan berlaku sekali dalam setiap menstruation cycle. secara purata, setiap cycle ade 28 hari. meh tgk gamba.



menstuarion cycle start dengan menstruation. yang kaler hijau tu. masa ni laa hormon orang2 perempuan tak stabil. hehe. kalau ikut gamba tu dalam 5 hari je. tapi dalam islam (correct me if im wrong) maximum days untuk menstruation adalah 15 hari. hari untuk menstruation pon tak tetap. mybe dis month 7 hari tapi next month 9 hari.

lepas mentruation, ovum akan mula dibiakkan. one fact yang penting pasal ovum, quality of ovum decreases as woman age increases. sebab tu laa perempuan kena kawen awal. hehehe. gatai. next, antara hari 13-15 tu, ovum akan dilepaskan. then tgu laa for any fertilization. if not akan menstruate balek and new cycle will begin.



part best nak cerita ni, pasal premenstrual syndrome (PMS). aku rasa semua perempuan ade kot. cuma terok or tak je. yang popular mestila 'period pain' kan. alhamdulillah period pain aku takde laa terok. rasa macam sakit perot je. tapi ade kawan2 aku yang sampai tak bole bangun. kalau nak jalan pon terbongkok-bongkok. huhuhu seram tengok. selain tu, selalunya perempuan akan sensitif banyak. sebab unstable hormon kot. tym ni laa nak emo lebey. salah sket je gado. mangsa paling kesian mestila bf masing2 kan. hahaha. kesian.

actually susah jugak jadi perempuan ni. sebab kadang2 menstruation tak tetap. datang awal laa. datang lambat laa. tungu2 pon tak datang jugak. well, ade sebab kenapa menstruation lambat. contoh nya macam stress, gangguan kesihatan, atau masalah tiroid. and because of this reason, aku suggest para perempuan untuk catit setiap kali datang bulan. leceh eyh? relax laa.. sekarang ade online menstruation calendar.
contohnya macam Strawberry Pal, Lady Timer, atau mymonthlycycles. kalau kamu2 nak software sendiri, aku suggest 4womenonly

ok darls. till next post. kalau ade part2 sensitive tu relax je eyh. hormon korang stable kan? hahahaha. salam. :D