Emma Sharip Biz Boutique

Guest Book

Wednesday, June 22, 2011

I like your fake tan, fake nails, fake hair and fake hair color, how much money did it cost you to make you look pretty?


hye darls. lame aku tunggu nak dapat chance dok lepak2 depan lappy sambil buat post baru. orang busy laa kan.lol..btw still remember post aku before this. pasal my darl yang dok france and kne condem sebab pakai tudung dalam rumah? so, aku still nak membebel pasal bab tudung2 and hijab2 ni. :)

untuk orang2 yang kenal aku maybe tau aku baru je start pakai tudung. baru since ramadhan lepas. tak sampai setahun pon. tapi siyes banyak gila beza aku rasa. btw, aku ada otak complicated. so aku try tak malu nak share all the nonsense thing yang selalu aku pikir. tak setuju tak ape. aku tak rugi. lol

1st orang selalu cakap orang pakai tudung ni narrow minded.
ok. even tak untuk semua benda pon, but i think still ade betul nya. at least untuk aku. contoh nya dulu, jumpa kawan2, saying hye was by hugging. tak kira laa lelaki pompuan. tak kesah. even x hugging pon tym jumpa mesti nk salam konon2 cara melayu. tepuk tampar tym gurau2 tu dah jadi benda biasa laa. but then bila dah pakai tudung i feel the responsible to protect myself. my own self. timbul kesedaran like aku bukan perempuan murah nak bagi lelaki senang2 peluk aku. if dulu rasa cool giler. or western giler. or hye baby, im open. tapi sekarang aku rasa dayus giler. rasa macam, eyh sedar diri kau tu melayu. apsal bodo sangat nak jadi minah saleh kalau
muka tak cukup putih, rambut tak cukup perang. kau nak speaking pon balik2 loghat melayu kau yang keluar. owh yes banyak monolog dalaman je. sebab the desire nak jadi orang lain2 ni semua dari diri sendiri yang tak sedar diri. haiish malu sekejap.

another thing, aku narrow minded dari segi makanan. hahaha. mentang2 laa gf pah, bab makanan ni sure tak bole lupa. but this is a serious thing. dulu aku tak kesah nak melantak dekat mana. asal kedai tu bersih, cantik, meal cepat sampai, aku ok je. tapi sekarang, bila orang ajak try any new kedai, 1st thing yang akan cross my mind mesti pasal halal haram. well, dulu cik tot pernah keje dekat one kopitiam. aku takde laa nak tuduh kedai tu tak halal ke ape. tapi, suppiler untuk ayam dari orang cina. and yes, aku tau ayam halal. tapi kalau sembelih cara islam. kalau tak, kita dikira makan bangkai. so, benda2 ni yang selalu pusing2 dalam otak aku. especially bila ari2 buahati tengok tanyalah ustaz kat tv9. makanan haram yang masuk dalam badan kita akan menjadi daging yang haram. dan tempat untuk daging yang haram adalah neraka. owh gerun nya.

tapi at the same time, aku rasa orang2 yang berani pakai tudung ni adalah orang2 yang merdeka. macam kawan aku dekat france tu. diorang tau hak diorang sebagai individu. and orang2 yang pakai tudung ni jugak tak termasok dalam group yang cikgu2 sejarah selalu cakap. dijajah secara mental. kan?



2nd orang selalu cakap orang pakai tudung ni takde laa baik mane.
benda ni pon aku setuju. orang pakai tudung dengan orang tak pakai tudung bagi aku tak banyak beza. dari dulu aku rasa ade je orang pakai tudung yang jahat. and orang tak pakai tudung yang baik. yang penting hati. masa aku belum berhijab, aku selalu rasa kaki2 mengumpat ni banyak orang2 yang pakai tudung. sebab diorang takde keje laen. hahaha. nonsense punya alasan. tapi betol ape. kan2? tapi bila aku dah pakai tudung, aku takdela banyak sangat mengumpat. or maybe aku memang jenis malas nak layan orang. and alhamdulillah kawan2 aku pon bukan jenis mengumpat. so, pandangan tadi adalah pandangan secara general yang tak fair untuk semua orang.


one more thing pasal ni, orang selalu cakap, pakai tudung tapi pakai baju ketat. ok sekali lagi. termalu kejap. dulu masa aku tak pakai tudung, memang aku selalu pikir "takpe lah aku tak ready lagi. tapi nanti kalau dah sampai hidayah aku nak pakai tudung betol2. ikut cara islam.." but hey, susah kot nak buat. mana nak campak baby tees tu semua. tu skirt aku tu. or dresses yang takde lengan tu. then ade laa fashionista yang cadangkan pakai inner. problems solved. tapi hey, inner tu jarang giler tau tak. badan chubby sket, inner tu tros stretch nampak skin color. serious aku cakap susah.sebab aku muda. aku taknak pakai tudung lepas tu nampak macam mak cik anak lima. aku taknak kalau jalan dengan buahati, orang cakap kitorang adik beradik. bukan sebab buahati nampak muda tapi sebab aku yang dah tak macam anak dara. selalu bila aku dah siap2 nak keluar, capai kunci then salam buahati sure aku kne perli "ni bukan tutp aurat..ni bungkus.." lol. jangan ketawa lebih2. masa ni aku selalu confuse apa aku patot buat. nak msok bilik tkar baju balik or ignore je. ok, mesti laa aku buat2 ignore. tapi dalam hati tuhan je yang tau ape aku rasa. seerious malu. bukan pada buahati tapi pada diri sendiri. untuk dis point, aku rasa orang tak pakai tudung lagi baik dari orang pakai tudung. sebab sekurang2 nya aku dulu tak confuse tentang maksud tutup aurat.

banyak dah aku membebel. hahaha. lpas korang baca dis thing sure korang tanya, at the 1st place kenapa aku pakai tudung?
well, aku ade sorang kawan yang selalu bawak aku pergi masjid everytime kitorang klua. so tym tu aku rasa malu nak masuk masjid. especially sebab aku dah pernah pergi umrah. aku selalu pikir kenapa tuhan bagi aku rezeki untuk pergi tanah suci, dapat cium hajarul aswad dapat panjat safar and marwah. kenapa tuhan tak bagi dekat orang lain yang lagi baik dari aku. and sampai sekarang aku takde jawapan untuk tu. cuma aku tau aku kena appreciate rezeki yang tuhan bagi. in return, aku kne tros berusaha untuk jadi hamba yang lagi baik. sebab nya satu. aku malu pada tuhan. tu je.

how about you darls? kenapa kamu pakai tudung?
till then. salam.