Emma Sharip Biz Boutique

Guest Book

Tuesday, August 2, 2011

Business is the art of extracting money from another man's pocket without resorting to violence.
- MAX AMSTERDAM.

hye darls. how's ur ramadhan? mine? mesti laa best. sebab after 7 years puasa dekat hostel baru nih dapat puasa dekat rumah. nak pergi bazaar pon bole pergi suka2 hati. dah tak payah nak isi2 borang outing, lari2 after kelas kejar bas and shopping dekat bazaar macam x makan sebulan. hahahaha. ish terasa rugi pulak xde gamba tym skola dlu..tapi tu semua kenangan yg of course aku xkn dapat lupa.

btw, dis post bukan nk share anything pasal pengalaman puasa kt sekolah. tapi aku just nak share my own experience dengan orang2 yang ada niat nak buat investment. especially untuk mereka2 yang baru 1st time nak bukak account.

well aku dah terdedah dengan dunia share or saham since aku kecik lagi. masa tu baru balik dari tadika and teman buahati pergi BSN. so nampak laa ade papan kecik kaler itam yang tulis harga seunit saham tu. *kalau tak caya, esok pgi carik dekat BSN.*

1st soalan aku "ibu, adik nak beli yang harga 20sen tu bole tak?" fine. aku noob. fine. ibu gelak kot aku cakap macam tu. fine. aku cuma mampu beli yang 20sen. fine. takyah emo. hahaha. on the way balik rumah tu ibu cerita laa kt aku pasal saham2 ni. and that was my 1st lesson before ibu bawak aku pgi laen2 gathering yang melibatkan other investments.

tp masa aku form4. aku senyap2 col uncle aku dekat JB. tym tu uncle aku kje as remizer. and most important tym tu aku kaya hasil duit raya. haha. dah tak maen laa 20sen. ingat lagi tym kat sekolah every class akan dapat paper STAR. orang lain sibok rebut2 part sukan laa hiburan laa aku capai part stockexchange dulu. wuu~~ tapi tak lama pon aku involve dengan stock nih. takot jugak kalau encik uncle bgtau buahati.

p/s: aku dah kantoi pon raya lepas. uncle aku jugak yang kantoikan. lalalala

then, bila aku masok UiTM and kena belajar pasal investment masa sem 2 aku laa orang paling semangat nk pergi kelas. sebab my lecturer, DJ, dengan murah hati nya akan bagi rm5 kalau dapat jawapan. hahaha. owh aku tak materialistik. tapi macam best dapat duit dalam kelas. xde duit xnak jawab. eyh apehal?

sampai satu hari tu, buahti bagi aku satu document.





well, ni bond yang buahati beli masa 1996. masa tu blom economic crisis lagi. buahati cakap benda ni dah lama. dulu time masok banyak dengan kawan2 dari singapore. project ni konon2 nak jadi the best resot dekat Asia. klau tengok gamba about all the plans siyes, memang boleh percaya. tapi sayang nya, sekali pon tak pernah dapat return. tym buahati suruh aku tolong settle kan, aku ingat dis company dah bankrupt ke or dat project mmg tak dapat diselamatkan ke sebab gawat time tu terok gila kan.

since aku tak pernah lagi ade ilmu nk uruskan benda2 nih, so aku contact laa few people yang aku kenal and ade banyak knowledge pasal investment. and most of them suggest pergi SSM. and then baru laa aku tau yang dis company, SRI ASEAN LIMITED tak berdaftar dekat malaysia tapi dekat virgin island. haiiih. google sendiri virgin island kt mne. SSM tak dapat nak tolong, tapi if aku nak jugak aku bole direct col virgin island. giler ke ape. tapi dat executive yang tolong kitorang bg other alternative, suro aku try tanya TRIBUNAL PENGGUNA if diorang dapat buat apa2.

fyi, bidang kuasa TRIBUNAL PENGGUNA tak merangkumi anything yang tak melibatkan penggunaan. derr. nama pon dah tau. and TRIBUNAL tolak pulak aku dekat BIRO PENGANTARAAN KEWANGAN. aku tak pernah dengar pon nama biro ni. tapi try je laa. but the result still x membantu. dat person yang layan aku suro pulak aku deal dengan BANK NEGARA. lol. mula2 tu seram jugak. rasa macam budak kecik nak jumpa orang besar. tapi xpe. pengalaman. tp sedih nye BANK NEGARA pon x boleh tolong. sbb klau pasal bond or anything yang melibatkan company memang under SSM.

time tu, aku macam dah nak give up jugak. macam tak percaya the only way nak settle kne communicate dekat org kt virgin island. so aku baca balek the sale and purchase agreement. and found out yang dis bond masok malaysia melalui one local company as the agent. my bad, aku tak baca dis agreement awal2. so, aku pon google laa about this company. baca nih:

http://www.highbeam.com/doc/1P1-82552946.html

http://www.highbeam.com/doc/1P1-82553155.html

http://www.highbeam.com/doc/1P1-82613472.html

http://www.highbeam.com/doc/1P1-82633938.html

ok. seriously, aku terkejut gle baca all this articles. then that morning, aku col SSM sbb malas nk pergi HQ dia dekat KL sentral. lelaki yang jawab. after one not so short conversation, dat guy bgtau he was really sorry tak dapat nak tolong because even the director of dat company dah found guilty tp mahkamah tak bubarkan dat company. and, at this moment DAT COMPANY STILL ACTIVE LAGI. wat??? dah found guilty pon still active lagi buat business?? dat guy bgtau jugak, if anything related dengan bab tipu menipu ni memang kne fight dekat court. SSM x bole masok campur. owh hell. aku tgh fikir pasal benda nih. nak kne contact lawyer and discuss about all the aspect especially yang melibatkan cost. klau menang tapi rugi buat ape kan. and most important dah pernah ade petition of appeal. so memang banyak benda nak kena study balik.

for you darls, do pray for me. doa orang2 teraniaya nih makbul tau. and aku 100% confident yang ALLAH akan sentiasa tolong hamba2 nya yang lemah. and, if kamu2 ade niat nak buat investment, do some research. hopefully, dis thing tak jadi dekat korang pulak. till then, salam. :D