Emma Sharip Biz Boutique

Guest Book

Thursday, May 5, 2011

The difference between genius and stupidity is that genius has its limits ;)


hye darls. aku takde kje. haha. so juz wanna share some opinions about languages. relax2. ill try not to make it boring..well, ttbe2 aku teringat satu iklan if im not mistaken, iklan petronas kot. yang pasal budak lelaki 3 orang. melayu, cina, india. all the 3 boys bole communicate dalam bahasa cina and india. bahasa melayu memang bole laa kan. yang lawak nye, kalau iklan tu klua kt tv especially tym dekat2 nak merdeka, buahati selalu ajuk balek apa diorang cakap. well, bukan nak bangga, tapi buahati aku tu bole je cakap bahasa cina n india. kalau pgi kedai cina, start laa dia speaking cina. kalau pgi kedai india, dia pon sama nak merapu. hahahaha.

dari kecik dulu, buahati suruh aku belajar cakap cina dengan jiran sebelah rumah. tapi budak2 kan. tym tu tak nampak lagi penting nya tau pasal bahasa asing. masa aku sekolah, kitorang kena blajar jugak foreign language ni. aku ambik french. lol. last2 xtau pon nak borak dengan sapa kt msia ni. tapi ok laa. ilmu kat. takkan telan dek zaman. then masa PLKN, ade sorang lelaki india tu pandai cakap bahasa cina. so, macam best je tengok diorang borak2 tym character building class. masa tu laa baru aku regret tak blaja dari dulu. and bila dah besar panjang ni, especially bila aku ambik course yang berkait rapat dengan ekonomi, aku memang rasa bahasa cina ni sangat2 penting.

kamu2 tak bole deny. memang bangsa cina yang conquer our economy. kalau nak compare status diorang dengan bangsa2 lain, bangsa cina yang paling kurang hidup under poverty level. and btw, kamu2 dah tengok lagi senarai orang paling kaya 2011?bila laa aku dapat masok senarai tu kan? hahaha.

ok shoot. aku saja2 merepek pasal bahasa malam2 ni sebab nak share about my mandarin class semalam. :) actually, aku dah lama dah register, tapi sebab masa tu tak ramai sangat yang join, kitorang kena tunggu laa sampai cukup orang. the class started at 8.00pm until 10.00 pm. fee untuk dis class, murah je. rm10 for 32 hours of class. worth it kan.

my tutor, Tan Leong Hee


nak tau apa aku belajar semalam?

ni hao
salam sejahtera

wo shi ...., xiao jie/xian sheng
saya ialah ...perempuan/lelaki

qin wen
tumpang tanya

ni heng men?
awak bosan tak?

ok. sila jawab "wo bu heng men.."


hahaha. if kamu2 nak join this class, bole tengok dekat website kolej komuniti ni. ok laa. have fun exploring other things. salam.