Emma Sharip Biz Boutique

Guest Book

Monday, January 3, 2011

Car sickness is the feeling you get when the monthly car payment is due.


PEREMPUAN MESTI TAU PASAL KERETA. tu pesan ayah. dulu aku malas gak nak blaja pasal kereta ni. leceh laa. nanti itam laa. kne minyak kotor laa. macam2 alasan aku bagi dekat ayah. ayah pon selalu marah aku sebab degil. keputusannya, ayah akan menggunakan kuasa veto untuk paksa aku blaja. nanti dengar laa ayah buat suara garang sikit
ayah: adek, pergi masokkan kete
aku: adek tak tau parking
lepas tu ayah tros campak kunci dekat aku. nak tak nak kne poyo2 pandai. kalau tak nanti ade yang berangin. hehe.

ingat lagi masa 1st time cuci kereta sendiri. aku senyap2 nak ambik kunci sebab nak hantar kereta dekat car wash. carik2 atas almari, tapi tak jumpa. lorh, ayah dah agak taktik aku rupanya. kunci ade dalam poket ayah. ayoyoyo. berlakon macam carik benda lain. lepas tu kelua rumah n ambik baldi. isi air, letak sabun dah bermulalah sesi cuci2. susah gak sebenarnya. nak kne picit paip tu biar semua daki dekat tayar ilang. pastu kne berus tayar. ambik kain pulak nak lap body kereta. vacuum bahagian dalam lagi. bila kereta dah kering kne polish la. kalau aku penat mmg tunggu masa aku pulak berangin. hahaha. tapi setakat ni tak berani lagi. cet.

ok. lepas cuci kereta kene check bahagian depan pulak.
1. minyak hitam.
minyak hitam ni penting nak make sure kereta bole function dengan elok n smooth. kalau ikut yang ayah ajar, kne ambik batang tempat minyak itam tu. lepas tu kesat dengan kertas. lepas tu masokkan balek dalam tempat dia. then klua kan balek. make sure, level minyak itam tu sentiasa atas dari level low.

nampak x ade level2 tu? cuba check kereta korang punya, mesti ade gak.
check minyak itam mesti at least seminggu sekali.WAJEB!!


2. check air.
aku pon x paham sangat pasal air ni. tapi yang aku tau air ni penting untuk radiator sebab nak elakkan enjin panas or overheated. btol x? hehe. tapi dekat kete ade laa tempat air yang korang kne isi.

ni tempat kena isi air yang dekat radiator.
ade lagi satu dekat tempat yang plastik tu. aku tak jumpe plak gamba nyer. :(


disebabkan benda2 ni ade kaitan dengan enjin yang ayah rasa susah nak terangkan dekat aku, and aku pon taktau nak terangkan dekat korang, so sila2 laa tengok temperature.

3. battery
as anak perempuan, tu ayah buat kan. kalau rasa kereta macam problem tolong complain. hahahaha. banyak chantek muka aku nak complain. :P

4. ekzos
ekszos tu even besi tapi bole bocor. kalau agak2 bunyi kereta mengaum tak tentu hala, kena bagitau ayah. nanti ayah tolong check. aku bagi tau ayah aku laa. korang bagi tau ayah korang. taknak share2. hahaha




aku rasa tu je kot yang ayah pesan. susah ke? takde laa susah sangat. tapi actually best gak blaja pasal kete ni. nk info lebih? bace ni.

salam.