Emma Sharip Biz Boutique

Guest Book

Monday, January 10, 2011

Common sense is so rare it should be classified as a super power.


ni antara one thing yang aku belajar sampai mati tak lupa. hahaha. teringat pulak ayat2 yang macam saket hati bila dengar "common sense laa sket!!" or "common sense xde ke?!!" or "pandai guna common sense tak?". dulu masa jadi junior memang berasap laa telinga kalau dengar benda2 nih. mentang2 aku junior, semua aku salah, semua tak guna common sense. tapi tym aku senior, ayat2 ni dah tak popular dah. :( sebab tu kot common sense cam dah kurang sekarang.

jangan tanya aku common sense tu apa, sebab time aku kena marah takde pulak senior yang explain maksud dari segi bahasa mahupon istilah. aku pon tak tye. sebab kalau tanye pon sure nanti dapat jawapan "pakai common sense r.." ++ kalau naseb tak baik kena hampuk sekali. hahaha.so, dengan bijaksana nya aku pon telah meneka maksud common sense ini.

contohnya macam ni. kau nampak cikgu masok kelas bawak buku berat2. kalau kau pakai common sense, kau tolong cikgu tu. tak kesah laa cikgu tu baik ke tak, yang penting tolong. sebab siapa yang bagi kau ilmu?

contoh kedua. kau pergi rumah kawan. kejap je nak lepak2. bila nampak parents kawan kau, sila salam. n bila mak kawan kau dah siapkan air, sila cakap terima kasih n jemput minum. jangan selamba je minum lepas tu blaa. kalau pergi kedai mamak pon kena bayar.so respect sket tuan rumah. atau kalau kau kena ambik air sendiri pon, sila2 laa mintak izin nak bukak fridge tu. haiiih. pakai common sense pon bole pikir.

contoh ketiga. senang. kau buat salah n orang marah. kalau kau pakai common sense, kau tak gelak.

hmmm. ikut kefahaman aku, common sense is something yang really2 easy that every person should know. orang bengap pon sepatotnya tau, sebab orang gila pon ade common sense. so, siapa2 yang tak tau pasal common sense tak payah laa sebok carik kelas nak balaja. memang takde dalam silibus pon. takkan dalam exam nak tanye, "what will u do when u r hungry?" kan. hahaha.

yang korang kena buat is just amalkan common sense ni. macam mana nak amalkan? 1st step kena start train hati korang untuk jadi orang baik. insyallah, common sense korang pon akan baik. so korang pon jadi orang baik dan dunia ni pon dipenuhi dengan orang yang baik2. hehe

salam.