Emma Sharip Biz Boutique

Guest Book

Monday, December 20, 2010

All fingers are not same in length, but when they bend all stands equal...


bila orang terlalu bangga bercakap "I am who I am" cuba sekejap kita fikir balik. "I am nothing when i have nobody".

semalam kawan aku message aku dekat facebook. puji2 profile picture aku chantek. ooopss terkembang sebentar. tapi profile picture tu dah tukar sebab ade yang comment sexy sgt. oh no nno. i x pkai skirt pendek atau hot pant ok. cme baju macam agak ketat n x ikut yang sepatotnya. faham2 sendiri laa ekh. ngeee~~~

then, my fren tu cakap her dad baru lepas amputation. disebabkan diabetes. aku macam sedih bila dia cakap "macam tak caya pon ade jugak, baru minggu lepas aku tengok dia ada kaki. sekarang...." kalau aku rasa sedih macam mane laa dia as anak kan?

so far, aku belum ade kesempatan lagi nak lawat dia n family. tp insyallah aku memang nak sgt singgah rumah dia kejap.

to you my lovely fren, bersabarlah atas dugaan ALLAH. dia takkan menguji kita kalau kita tak mampu. dan kalau ade ape2 yang membeban pada kita, segeralah kembali mengadu pada-NYA.

aku tau dugaan ni maha hebat untuk mereka satu family. tapi setiap yang berlaku tentu ada hikmahnya kan? aku ingat lagi pasal satu cerita 3 sekawan tersesat dekat somewhere yang ade puak karnibal. then ade satu orang tu terjatuh n tangan dia luka. mula2 dia memang sedih tapi dia tabah dengan rasa sakit yang dia terpaksa tanggung. then bila puak karnibal dapat tangkap diorang and nak jadikan diorang korban untuk satu aktiviti pemujaan, si sakit ni tak terpilih dan dilepaskan. sebabnya? tangan dia yang luka tu dikira kecacatan. dan orang yang cacat tak akan dipilih sebagai korban pemujaan. bila dia dah diselamatkan. baru dia sedar. tangan dia luka sedikit. tapi hidupnya tetap dilanjutkan.

maha hebat tuhan :D

berbalik pada cerita kawan aku tu, allah menguji semua manusia bila musibah dihadapkan pada seseorang. termasuk aku. aku ada banyak pilihan untuk berdepan dengan ujian tu
1. aku boleh jadi sombong dan tak peduli dengan kuasa ALLAH (nauzubillah)
2. aku boleh hanya istigfar dalam hati dan berdoa semoga aku tak dapat diabetes
3. aku bole ambil precaution semoga aku tak dapat diabetes
4. aku bole membantu mereka sedaya yang termampu

mana aku pilih?
mana kamu pilih?