Emma Sharip Biz Boutique

Guest Book

Friday, December 31, 2010

Breakfast like a king, lunch like a prince,
and dinner like a pauper.


maybe this is the last post untuk this year. so aku nak share one topic yang aku sangat2 suka. hehe. mari bercakap tentang makan. bukan gf time makan. ooops.

well, beberapa hari lepas saya telah keluar dengan 'seseorang' and we both had our lunch. menu? creamy butter chicken. hmm bukan nak comment tapi yang kami beli tu macam masin sikit. so poyo laaa aku mengkomplain itu ini. ttbe ade soalan cepumas. huhuhu
"u tau ke masak macam ni?"
"tau laaa...."

ngeeee~~ senyum2 sumbing mintak penampar. last time aku masak lauk ni ialah pada tahun 2006 semasa di sarawak. lol, 4 tahun lepas kot..hehe i masok dapur since kecik2 tau..

ok2. stop poyo2. aku nak bagi recipe creamy butter chicken ni. bahan-bahan:
1.ayam
2.butter
3.daun kari
4.cili api
5.susu cair
6.serbuk kunyit
7. kiub pati ayam
8. telur

cara2 memasak:
1. panaskan butter
2. tumis daun kari + cili
3. masukkan susu cair, serbuk kunyit, kiub pati ayam + telur
4. kacau sehingga masak
5. angkat dan hidangkan

well, sukatan untuk each bahan adalah secukup rasa. sebab aku blaja masak dengan orang jawa. so diorang maen cemplong2 je. cemplong tu apa? macam maen campak2 ikut suka hati asal sedap. haha. ok tak explaination aku?

tadaa..


gravy selalunya letak atas ayam. tapi aku asing kan. sebab kalau nampak ayam lagi macam tak sabar nak makan. hehehe. so all the best untuk yang nak try. give your mum a break on this new year. xoxo. salam.